Biznes Plan
Przeczytaj jak napisać dobry biznesplan oraz co powinien zawierać.

Praca na etacie nie zawsze przynosi satysfakcjonujące zyski. Wielu uznaje ją również za złodzieja czasu. Coraz więcej osób decyduje się więc na prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Prowadzenie firmy każdorazowo musi jednak poprzedzać odpowiednie przygotowanie. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo powodzenia i uniknąć porażki, dobrze jest sporządzić tak zwany biznesplan. Wbrew pozorom, przygotowanie dobrego biznesplanu nie jest tak trudne jak mogłoby się na pozór wydawać. 

Czym właściwie jest biznesplan?

Każdy, kto zamierza sporządzić biznesplan powinien zdawać sobie sprawę z tego, czym on właściwie jest. Jak sama nazwa wskazuje, biznesplan to nic innego jak plan biznesu, który chce się założyć. Bardzo często posiada on formę dokumentu. Co takiego przede wszystkim znajduje się w biznesplanie? Otóż najogólniej mówiąc, dokument taki zawiera cele podejmowanego przedsięwzięcia. Mowa tu nie tylko o celach krótkoterminowych, ale również o celach długoterminowych. Te pierwsze mogą być dość łatwe do sprecyzowania. Rozpisanie celów długoterminowych wymaga już nieco głębszej analizy. Warto jednak podjąć ten wysiłek.

Z jakich powodów warto stworzyć biznesplan?

Wiele osób zastanawia się nad tym, po co właściwie potrzebny jest biznesplan. Bez udzielenia sobie odpowiedzi na to pytanie, nikt nie przyłoży się do stworzenia takiego planu. Otóż dokument ten ma przede wszystkim służyć założycielowi firmy. Dzięki niemu możliwe jest uporządkowanie wszystkich pomysłów na biznes. Ponadto, dokument taki będzie potrzebny każdemu, kto stara się o kredyt bądź uzyskanie dotacji. Biznesplan należy w takich przypadkach okazać odpowiednim instytucjom. Biznesplan zawiera także ważne informacje dotyczące zatrudniania ewentualnych pracowników czy zaopatrywania firmy w produkty. 

Od czego zacząć przygotowanie biznesplanu?

Każdy, kto zamierza napisać dobry biznesplan, zadaje sobie pytanie o to, jak właściwie się do tego zabrać. Na początek warto więc odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Kto będzie prowadził firmę?
  • Czym będzie zajmować się firma?
  • W jaki sposób przedsięwzięcie będzie realizowane?
  • Skąd wziąć środki na założenie firmy?

Udzielenie odpowiedzi na wymienione wyżej pytania znacząco ułatwi przygotowanie biznesplanu. 

Z czego powinien składać się dobry biznesplan?

Po odpowiedzeniu sobie na pytania o cel biznesplanu oraz na podstawowe pytania związane z działalnością nowopowstającej firmy, należy przystąpić do pisania biznesplanu. Dla wielu osób jest to zdecydowanie najtrudniejsza część. Aby ułatwić sobie proces tworzenia, warto przygotować plan składający się z kilku punktów. Przykładowy plan dobrego biznesplanu może prezentować się następująco:

  1. Charakterystyka przedmiotu działalności przedsiębiorstwa
  2. Opis oferowanych usług bądź produktów
  3. Zarząd przedsiębiorstwa
  4. Pracownicy przedsiębiorstwa 
  5. Konkurencja 
  6. Plan marketingowy
  7. Plan finansowy 

Nie każdy z wymienionych punktów musi być tak samo rozwinięty. Szczególną uwagę warto jednak przywiązać do planów: marketingowego oraz finansowego. 

Charakterystyka przedmiotu działalności i opis usług

Przygotowując biznesplan, w pierwszej kolejności należy skupić się na próbie scharakteryzowana przedmiotu działalności firmy. Innymi słowy, należy określić czym przedsiębiorstwo będzie się zajmowało. Należy zdecydować się na rozpowszechnianie takich usług bądź produktów, na które jest zapotrzebowanie. W przeciwnym razie, firma nie będzie mogła narzekać na nadmiar klientów. Firma nieposiadająca klientów nie będzie zaś generować zysków, co jest głównym celem powstawania większości przedsiębiorstw. Konieczne jest określenie formy organizacyjno-prawnej, a także podanie siedziby firmy. Należy także podać nazwę przedsiębiorstwanumer telefonu czy dane do korespondencji

Zarząd i pracownicy

W biznesplanie powinny znaleźć się informacje dotyczące sposobu zarządzania firmą. Należy skupić się na tym, jakie kompetencje wymagane są u kierownictwa, a jakie u pracowników. Trzeba także sprecyzować formę zatrudniania poszczególnych pracowników. Dobry biznesplan powinien także zawierać orientacyjną liczbę pracowników. Z czasem, w miarę rozwoju firmy, liczba pracowników może ulec zwiększeniu i jest to całkiem naturalne. 

Konkurencja i rynek

Ciężko byłoby wyobrazić sobie dobry biznesplan bez zawarcia w nim informacji na temat konkurencji i odbiorcy docelowego. Należy zastanowić się nad sposobem pozyskania klientów. Trzeba wskazać, czym oferowany produkt bądź usługa wyróżnia się na tle innych. Należy rozważyć, w jaki sposób dane przedsiębiorstwo poradzi sobie z konkurencją. Trzeba także zastanowić się nad tym, w jakim okresie popyt na usługi firmy będzie największy. Jeżeli tak, należy zastanowić się nad tym, w jaki sposób firma poradzi sobie w okresie zmniejszonego popytu. 

Plan marketingowy oraz plan finansowy

Jednymi z najważniejszych części biznesplanu są plany: marketingowy oraz biznesowy. Ten pierwszy powinien zawierać informacje dotyczące sposobu prowadzenia reklamy oraz sprzedaży. Bez reklamy nikt nie zainteresuje się bowiem oferowanymi przez przedsiębiorstwo produktami czy usługami. Trzeba także zastanowić się nad tym, w jaki sposób odbywać się będzie sprzedaż. Jeżeli pracownicy mają mieć bezpośredni kontakt z klientem, warto rozważyć zakup specjalnej odzieży, która będzie promować firmę. Niezmiernie istotny jest także plan finansowy. Należy zastanowić się nad tym, skąd firma pozyska środki na swoją działalność. Początkującym przedsiębiorcom z pomocą przychodzą różnego rodzaju dotacje. Zazwyczaj jednak, aby je uzyskać, należy spełnić określone warunki. Alternatywą dla dotacji może być także kredyt. 

Sporządzenie dobrego biznesplanu nie jest tak trudne jak mogłoby się wydawać. Niemniej jednak, wymaga to odpowiedniej ilości czasu i cierpliwości. Osoby, które nie czują się na siłach, mogą poprosić o pomoc specjalistę. Na rynku funkcjonuje wiele podmiotów zajmujących się profesjonalnym tworzeniem biznesplanów. Dobrze byłoby jednak, gdyby przyszły przedsiębiorca brał choćby częściowy udział w procesie powstawania biznesplanu.